Kriza uvijek stvara ovisnost i dužničko ropstvo, a time i raslojenost u svjetskom poretku (25.tj.pet.)

Kriza uvijek stvara ovisnost i dužničko ropstvo, a time i raslojenost u svjetskom poretku (25.tj.pet.)

Hagaj 1, 15-2,9; Prorok Hagaj, igra igru predigre za ono što tek treba postati pravi Hram i njegovo zlato u ispunjenju mesijanskih vremena. Zato on i pita javnost. Ima li još živućih koji pamte staru slavu veličanstvenog Salomonovog Hrama? A što je njegova slava? Slava ovoga drugog Hrama bit će veća nego prvoga, prenosi Hagaj riječi Jahvine. Hram postaje središnja mesijanska misao, jer podsjeća na Mesiju koji treba uskoro doći. Predstojeći svjetski pokret i obnova hrama bit će predigra u mesijansko doba. Povratničke nevolje Hagaj nadahnjuje novim nadolazećim duhom. Tako je duhovna obnova prebrodila ne samo duhovnu krizu, nego i druge poteškoće koje su pratile povratnike. Samarijanci su im ometali rad i pljačkali ih. Morali su u jednoj ruci držati oružje a drugom obnavljati porušeno. Ekonomska kriza pogodila je upravo najsiromašnije slojeve. Oni koji su imali upravničke službe iskorištavali su zajednicu: brinuli su se samo za potraživanje i utjerivanje poreza. Imućni su na neki način mogli izdržati, ali siromašni, osobito u godinama kad je žetva bila oskudna, da bi platili poreze, morali su se obraćati bogatima (rekli bi danas bankama i bankarima) i od njih posuđivati. Tako su se zaduživali i davali u zalog polja koja poslije više nisu bili kadri kupiti. Ovisnost i dužničko ropstvo, stvorilo je jako raslojenu zajednicu u koju će tek Isus kao svjetski reformator, obnovitelji i graditelj novih odnosa među ljudima utemeljenih na zakonu Ljubavi u Kraljevstvu Božjem, unijeti potpuno novi Duh.

Lk 9, 18-22: U Evanđelju čujemo: Isus je u samoći i moli, iako je uza se imao učenike. Nakon molitve pita svoje učenike: „Što govori svijet, tko sam ja?“ Oni odgovaraju kao i Herodovi savjetnici: da je uskrsnuo Ivan Krstitelj. Dobro, veli Isus! „A što vi kažete tko sam ja?“ Predvodnik apostola, Petar, reče: „Krist –Pomazanik Božji!“ Dok je javnost nesigurna, tko je Isus, njegovi učenici prvi put izričito priznaju da je on Mesija. Ovo su počeci formiranja prvih novozavjetnih vjernika koji će postati jezgra buduće kršćanske vjerničke zajednice. Tek sada će Isus početi učenicima govoriti istinu o sebi, pa i onu koja govori o čudnoj smrti na križu i uskrsnuću. Isus zapovijeda šutnju o toj temi, koju učenici još dovoljno ne razumiju, a Uskrs će im donijeti svjetlo božanske Objave. Prema izjavama samih učenika, oni naslućuju i prije Kristova uskrsnuća, da on ima spasiteljsko-posredničku ulogu, koju dugo očekivani Mesija treba imati.