Božje milosrđe i ljudska samovolja

Božje milosrđe i ljudska samovolja (21.2.2018.)

Jon 3, 1-10: Božja briga ide dalje od Izraela, proteže se na sav svijet. A uskoro će to biti jako vidljivo po Isusu i njegovim učenicima. Otvarajući granice Izraela, Bog želi djelovati u Ninivi. Niniva je smještena u Asiriji, tisuću kilometara od Izraela, gdje je i kolijevka ljudske civilizacije, nešto sjevernije od nekadašnje nastambe praoca Abrahama. Bili su veliki i okrutni neprijatelji Izraelu. Upravo u taj grad Bog šalje svoga proroka Jonu. Jona se opire Božjem poslanju. On naprotiv želi da Bog sprži taj grad kao nekad Sodomu i Gomoru. Zato se otvoreno protivi Bogu i kreće u suprotnom smjeru. Ukrcao se u lađu s drugim ribarima i mornarima. Ribari dobro poznaju kad će nevrijeme. Ovaj put za njega nema prillike, a niotkud i nizčega nasta strašna oluja. Jona se sakrio pod palubu i glumi da spava. Svi su shvatili da je na brodu neki veliki grešnik zbog kojega je ovo nevrijeme. Nakon kraćeg razgovora s Jonom, Jona priznaje da je Hebrej i da bježi od Gospodina. Rješenje je jednostavno, Jonu bacaju u more. Oluja se odmah stišala. Poučna satira, pa drama i agonija u utrobi ribe, Jona suočen sa smrću, pjeva Hvalospjev Gospodinu, koji mu oprašta i spašava život. Nakon tri dana bude izbačen iz utrobe velike morske nemani na obalu. Gospodin mu daje još jednu šansu, ponovo ga šalje u Ninivu, i on poslušno odlazi. Njegova propovijed imala je veliki učinak. Sav se narod od najvećeg do najmanjeg obratio i bacio na pokoru. Bog ih je poštedio od propasti, a kod Jone izazvao veliku ljubomoru.
Lk 11, 29-32:Mnoštvo se okupilo oko Isusa i traži „ZNAK“ s neba. Isusov je odgovor, neće vam se dati drugi znak osim znaka Jone. Kako je „Isus naveći znak s Neba“, on to i potvrđuje da je njegovo propovijedanje, život i sama osoba „više od Jone“, njegova mudrost.. više od Salomona, a ipak nije prihvaćen. Jonin znak da je tri dana u agoniji smrti i spašen, upućuje na znak Isusova boravka tri dana u utrobi zemlje i uskrišava. U jednom slučaju imamo neposlušnog proroka Jonu i obraćeni narod, u drugom slučaju poslušnog Isusa i neobraćeni narod.